STUDIU: Reclama în sport acum 80 de ani – ”Sportivi! Voiți să fiți viguroși? Beți vinuri…”

Publicitatea este un domeniu esențial in economia de piață. În ziua de azi produsele sunt făcute cunoscute publicului țintă printr-o sumedenie de reclame, spoturile publicitare fiind transmise prin numeroase canale, de la social media, afișaj stradal, facebook, YouTube, Radio, presă scrisă, online până la TV, ATL, BTL și TTL. Consumatorii sunt bombardați în fiecare minut cu tot felul de reclame de produse pentru consumatorii din fotbal sau ale căror protagoniști sunt sportivi celebri. Dar oare cum arătau reclamele acum 80 de ani, ce însemna publicitatea din sport pe atunci în România? La această întrebare găsim răspuns în cartea ”Football – Studiu documentar și critici”, scrisă de Dr. Ing. Virgil Economu.

”Ambientul iese la înaintare. Centrează către TV, care șutează și… GOOOOOL!” 

În ziua de azi, se pot distinge mai multe tipuri de publicitate, pentru consumatorul final și cea pentru organizații. Publicitatea pentru consumatorul final este divizată în: publicitate de informare, de poziționare, comparativă, de reamintire, care folosește un model, care folosește vedete (de tipul star system), care foloseste fetișul, de tip mărturie (testimonial), care sprijină (endorsment), de tip demonstrație, în care produsul este tratat ca o vedetă în sine, de conjunctură sau aparent negativă. Iar publicitatea pentru organizații (publicitate de afaceri) este la rândul ei de  de mai multe feluri: comercială, industrială, profesională sau de corporație (instituțională). După mecanismul psihologic la care face apel pentru convingerea consumatorilor, publicitatea este: rațională, mecanicistă, integrativă sau psihodinamică. După tipul mesajului, publicitatea poate fi rațională și emoțională. După canalul de comunicare folosit, există mai multe tipuri de publicitate: ATL (above the line) – sunt utilizate canalele media convenționale: presa scrisă, televiziunea, radioul, cinematograful, afișajul stradal, BTL (below the line) – utilizează suporturi neconvenționale, sau le folosește pe cele convenționale într-un mod atipic și TTL (through the line) – modalitate care nu mai ține cont de tipul canalului de comunicare, ci urmărește atingerea obiectivelor campaniei folosind orice mijloc aflat la dispoziție. ”Beats By Dre – The Game Before the Game ”, ”Adidas – House Match ”, ”Nike – Winner Stays ”, ”Nike – The Last Game ”, ”The Sun’s World Cup Ad ”, ”Hyundai – Avoidance ”, ”McDonald’s – GOL! ”, ”Ronaldo, în campania #BeThe1Donor, de promovare a donării de sânge”, ”Mădălina Ghenea, alături de Ronaldo, în reclama la parfumul Legacy” ”Federer vorbește cu un papagal în reclama Sunrise” sau ”Simona Halep, în reclama la Dedeman” sunt numai câteva din zecile de mii de reclame din ziua de azi adresate consumatorilor din sport sau care au în rol principal sportivi din ziua de azi. Pentru toate aceste ”derby-uri” ale reclamelor, sugestiv este ”comentariul” celor de la www.iqads.ro: ”Ambientalul iese la înaintare. Pasează scurt catre print. Printul preia elegant pe piept, apoi temporizează jocul. Tiki-taka între linia de mijloc a printurilor. Echipa reclamelor joacă elegant, trecând elegant peste apărarea adversarilor. Outdoor-ul se lansează! Preluare pe partea dreaptă, lob catre ambiental. Ambientul centrează către TV. TV-ul șutează… și… GOOOOOL!”.

Sportivi! Voiți să fiți viguroși? Beți vinuri ”Dealul Zorilor”

Volumul ”Football – Studiu documentar și critici”, scris de Dr. Ing. Virgil Economu (unul dintre cei mai însemnaţi oameni de la începuturile fotbalului românesc) a apărut acum 80 de ani. Revista ”Sport în România” a găzduit cîteva dintre textele scrise de Virgil Economu, ce reprezintă o adevărată enciclopedie a fotbalului românesc. Însă acum vom vorbi reclamele de acum 80 de ani, găzduite în paginile volumului. Care sunt de un umor involuntar, dar spumoase și cu un mesaj destul de simplu, tip șablon, gen: ”Sportivi! Voiți să fiți viguroși? Beți vinuri ”Dealul Zorilor”, ”Sportivi, Vizitați restaurantul, grădină precum și salonul de vară Ghiță Iordăchescu”. La o ”ligă” superioară din punct de vedere al construcției machetei ”joacă” tipul de reclamă, gen ”Cinematografele unite Capitol și Roxy prezintă, pe lângă cele mai mari realizări ale producției internaționale, filmele marilor evenimente SPORTIVE din țară și străinătate” sau ”Cele mai preferate mingi pentru foot-ball sunt fabricatele Industriei Naționale VIVI – furnizorul principalelor societăși sportive din țară. Ba în paginile cărții întâlnim și un tip de publicitate care folosește vedete.  Pe internaționalul Zauber, care face  reclamă la ”Marathon” – articole de Sport pentru Football, tenis, Natație, Atletism, Turism, Sky, Patinaj, etc. Sau o reclamă la Ovomaltine (aliment generator de energie), care îl are în prim plan pe fostului internațional Ricardo Zamora. O reclamă mai complexă, care se folosește în machetă și de imaginea goalkeaperului spaniol la care s-a construit și un soi de mesaj – ”Dacă OVOMALTINE nu ar fi existat, ar fi trebuit să fie creată”. Nu avem o cuantificare a impactului reclamelor de acum 80 de ani, ca să putem face o comparație cu eficiența celor din zilele de azi, dar, cu siguranță, s-au bucurat de succes în rândul publicului.

(de Romeo Chiriac)

R0

R1

R5 R6 R7

R3

R4

R5

R6

R9

R10