Simona Halep şi Scufiţa Roşie. Despre publicitatea ilegală din România

(de Romeo Chiriac)

Deşi este numărul 1 mondial, Simona Halep va juca la Australian Open într-o rochiţă roşie comandată de la o croitoreasă.

De ce oare liderul WTA nu încasează bugetele pe care le merită din partea sponsorilor tehnici, gen Nike, Lacoste sau oricare altă mare firmă de echipament sportiv. Având în vedere faptul că anul trecut Simona a încheiat contractul cu adidas.

Una din explicaţii poate fi  transferul ilegal de imagine practicat de anumite companii din România, despre care am mai scris AICI.

Las imaginile de mai jos să vorbească de la sine:

Acestea sunt doar câteva dintre exemplele care arată cum imaginea Simonei Halep a tot fost folosită ilegal de diverse companii.

Una dintre cele mai întâlnite practici de asociere cu imaginea Simonei se înregistrează pe platformele de socializare ale caselor de pariuri din România, sub forma unui mesaj de încurajare, la care se alătură numele respectivei companii.

Potrivit Codului Civil, orice persoană are dreptul la propria imagine, iar în exercitarea acestui drept aceasta poate să interzică sau să împiedice reproducerea, în orice mod, a înfăţişării sale sau, după caz, utilizarea unei asemenea reproduceri.

Potrivit legislaţiei drepturilor de autor, utilizarea portretului necesită consimţământul Simonei Halep. Publicarea neautorizată a unei fotografii va constitui o încălcare a prevederilor legii privind dreptul de autor. Procedeul prin care unele companii s-au folosit de performanţele Simonei se numeşte transfer de imagine.

Ori câteva dintre companiile din România se folosesc pe pagina de Facebook de imaginea Simonei Halep, prin această metodă. O procedură ilegală, dealtfel. Iar folosirea abuzivă a imaginii Simonei în scopuri comerciale poate fi considerată a fi delict.

Iar acest lucru se poate sancționa cu închisoarea (minimum două luni – maximum șapte ani) și cu amendă de la 200.000 de lei la 10 milioane de lei, dacă fapta nu constitue o infracțiune mai gravă.

Într-un interviu pentru ausopen.com, Simona a fost întrebată cum procedează pentru a-şi găsi o ţinută pentru ediţia 2018 a Australian Open, în contextul în care nu are un sponsor tehnic.

“Nu, am comandat-o. Cum li se spune femeilor care fac haine?” Croitorese. “Da. Am trimis o fotografie. Era un site din China, unul dintre managerii mei m-a ajutat, iar în 24 de ore aveam ţinuta şi era perfecta. Am avut noroc”, a spus Simona, care va purta la Australian Open rochia roşie de la Shenzhen.

Poate că mai sunt şi alţi factori, dar cu siguranţă metodele ilegale de canibalizare de imagine ale companiilor şi lipsa legislaţiei din România au generat situaţia critică în care se află acum Simona Halep.

Anume ca numărul 1 WTA  să fie acum precum o “Scufiţă Roşie“, fără echipament tehnic, la turneul Australian Open.